Tip MTB





Tip Penjagaan MTB Anda

     Tujuan ruangan ini,ada unuk memberithu rider-rider tentang penjagaan MTB tuan puan semua, agar machine anda semua sentiasa dalam keadaan bersedia pada bila-bila masa apabila hendak digunakan,samasa dalam latihan dan memasuki mana-mana event. Persiapan ini perlu diselenggara dengan baik,agar ia tidak menimbulkan sebarang masalah apabila kita sedang beraksi di ditrack nanti.



      1.      PUMP BASIKAL ANDA. Sebab utama puncanya basikal anda ialah tidak parihatin terhadap tayar anda ini. Tayar dan tiup hanya sedikit ruang untuk udara (bergantung pada size tayar) dan ia adalah benda bahan yang lembut,tuib diperbuat dari BUTYL RUBBER ianya lembut dan boleh mengakibatkan angin keluar dalam masa 7 hari (bergantung pad jenama dan pengeluar) apbila tayar lembik,setengah orang yang alert,akan terus bawa basikal ke kedai untuk buat permeriksaan,.bagi mereka-mereka yang jenis tak ambil tahu, akan terus mengayuh walaupun tayar dalam keadaan yang lembik. Akibatnya,terdapat berapa rasiko yang akan anda hadapi pada rim dan tuib dan tayar,seperti melanggar lobang atau batu tajam yang mana boleh menembusi tayar dan tiub dan lebeh teruk lagi,berat badan anda boleh memberi implak pada rim.
             Semuga infor ini dapat sedikit sebanyak tentang persiapan yang terbaik,untuk kerap tuan puan memeriksa tekanan tayar.Sekurang kurangnya 7 hari sekali ataupun memeriksa sebelum anda meneruskan kayuhan.Gunakan pam yang meter,agar anda tahu tekanan angin di tayar,,adalah disyorkan sukatan angin adalah..ON ROAD 40  kpsi dan OFF ROAD 35 kpsi.
_________________________________________________________________________________
        2.         MINYAK DAN GRIS. Basikal adalah terdiri daripada logam yang bergerak,banyak yang bergesil di antara satu sama yang lain.Untuk memastikan bahagian ini berkerja sama antara satu sama yang lain,kompenan ini mesti dilicinkan selalu. Bahagian yang berbearing seperti wheelset,pedal, bottom bracket  dan headset serta mekanisme yang menyambong fork dan frame yang datang dari pekilang telah pun digris dengan cukup.Walaubagaimanapun untuk satu2 tempuh sahaja,,mekanisma ini harus dibuka dan digris dengan kiraan speedometer bike anda mencecah kepada 300 km.Tapi disebabkan nak buka bike ini memerlukan alat2 khas dan kemahiran,maka adalah lebeh elok anda membawa ke kedai basikal yang mahir.Perkara yang boleh anda lakukan dirumah meminyakkan rantai,rantai yang berbunyi dan rantai berkilat adalah sangat merbahaya,dibiarkan rantai tak berminyak akan membuat rantai mtb anda putus apabila anda membuat tekanan yang tinggi dan akan berlaku kerosakan pada bahagian cassette,dan jangan bangga jika anda dan kawan anda mempunyai rantai yang berkilat yang mana akan menimbulkan masalah semasa anda berada di on track.
________________________________________________________________________________

         3.      SENTIASA PASTIKAN BASIKAL SENTIASA BERSIH.Mountain Bikers perlu menyimpan BICYCLE BIKE CLEANING KIT dan sedia untuk digunakan apabila selepas anda membuat kayuhan yang kotor,apa yang perlu hanya sebuah baladi,span,sabun atau sabun pencuci pinggang mangkok dan juga hos.Apabila anda kembali dari riding,sediakan  satu sudut dan sembur segala lumpur dan kotoran dan haru diingatkan,semburan saya maksudkan buka semburan dari waterjet atau pum yang berkuasa tinggi.Hanya aliran dari hos biasa sahaja Pasal!! tekanan yang berkuasa tinggi akan meyembabkan cat basikal anda rosak dan lebeh teruk lagi.Mengunakan waterjet pada bahagian saperti paddle,bottom bracket akan menyembabkan grease atau minyak yang terdapat pada part tersebut akan terkeluar dan jika ini berlaku part tersebut akan menjadi haus dan rosak.Seeloknya tadah dalam baldi dan jirus pada tempat yang berkumpul lumpur,angkat basikal anda jangan terlalu tinggi dan hentakkan ke tanah saupaya lumpur jatuh selepas itu baru dicucikan dengan berus,kain dan span.Perlukan diingatkan,grease dan minyakan pada cable saupaya ia tidak rosak dan berkarat.Lebeh elok habis masa selama 15 minit dengan mengelab MTB anda sehingga kering.
_________________________________________________________________________________